укр / eng / pol

 



Онлайн-конференція: «Репертуар для підлітків від українських драматургів»



У розпал карантину робота драматургів і режисерів не зупиняється – є нагода подумати про майбутній репертуар, поспілкуватися про нові тексти і перспективи співробітництва.

Управління культури Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, який представляла Марина Штефан, запропонувало драматургічному відділу НЦТМ імені Леся Курбаса стати партнером в організації он-лайн конференції на тему: «Репертуар для підлітків від українських драматургів» для режисерів і керівників театрів.

Модератором конференції стала засновниця всеукраїнського фестивалю української драматургії і директор “Телетеатру” у Дніпрі Ольга Волошин, яка запропонувала дискусію на тему проблематики і стилістики новітньої драми для тінейджерів, творчої співпраці в цьому напрямі.

Спікерами конференції стали драматурги-співробітники Центру Курбаса - керівник відділу драматургічних проектів Неда Неждана і завліт та режисер Олександр Вітер, а також авторки, які мають у доробку тексти для юної публіки, неодноразові учасниці проектів Центру: Надія Симчич і Лана Ра.

До дискусії приєдналися режисери і директори театрів Олег Климентьєв, Ірина Міневріна, Яків Жидченко, Оксана Бондар та деякі інші.

Репертуар для підлітків – особлива зона, найбільш незаповнена, яка потребує дискусійного простору. Адже здебільшого режисери орієнтуються на дітей, або дорослих, а проблематика і специфіка сприйняття підлітків лишається поза увагою театрів.

Неда Неждана розповіла про книги та Інтернет-проекти Центру, зокрема антологію для дітей і підлітків «Драмовичок», тираж якої швидко розійшовся і вже став раритетом, інформаційний збірник сучасної драми «Авансцена-Євродрама» у співпраці з видавництвом «Світ знань», а також Інтернет-бібліотеку Центру та великий драматургічний сайт «Драма-Світ» – проект Центру і міжнародної організації «Джойфест».

Також співробітники Центру поділилися майбутніми планами видання молодіжної антології «Покоління Z», до якої долучився драматург і куратор видавничої серії проектів Центру Олег Миколайчук. Ця антологія задумана у співпраці з видавництвом «Неопалима купина», яке вже порадувало українську театральну спільноту виданням серії сучасних польських п’єс для дітей і підлітків. Одна з них у процесі втілення в студійній групі театру МІСТ.

Олександр Вітер, який також є співзасновником цього театру, підняв важливу тему державної підтримки сучасної драматургії, особливо для дітей і підлітків, наразі відсутньої в Україні, як у видавничій сфері, так і в театральній. Драматург зазначив важливу роль конкурсу «Коронація слова», Гран-прі якого він отримав за п’єсу для підлітків.

Лана Ра торкнулася ще однієї важливої сфери – врегулювання авторського права, яке нерідко порушується театрами.

Надія Симчич підхопила ініціативу, запропоновану Недою Нежданою, і розповіла про новинки п’єс для дітей і підлітків, а також успішні приклади творчої співпраці авторів і постановників. Режисери і керівники театрів ділилися і своїми враженнями від уже прочитаних і поставлених текстів, і планами нових вистав, зокрема за творами учасників конференції.

Особливо цінним був обмін думками про потреби і запити юної аудиторії – які теми їх хвилюють, які художні засоби можуть бути адекватні для покоління, вихованого на нових технологіях, в умовах глобалізації, «кліпової» свідомості та віртуальної реальності. Існуюча тенденція – переважання «депресивної» драми, яка не охоплює широкий спектр тематики. Тож дискутували і про актуальну проблематику п’єс такого типу: соціалізації і психологічних комплексів, першого кохання, стосунків батьків і дітей, війна очима дітей та інші.

Учасники конференції домовилися про обмін текстами і пропозиціями, створення платформи для дискусійного простору та продовження спілкування в новому форматі онлайн конференцій – зокрема на тему репертуару для дітей у найближчому майбутньому. А в перспективі сподіваємося на нові творчі зустрічі, вистави і презентації на фестивалі української драми в Дніпрі та їхню рецепцію в альманасі Центру «Курбасівські читання».