укр / eng / pol

Тетяна Петренко
«МАЛАХІЇЗМ» ? ВІЧНА ПРОБЛЕМА ЦЬОГО СВІТУ

Скриню українського документального кіно поповнив ще один екземпляр – «Кіно-Перформанс. Народний Малахій».

Проте, він відрізняється від типових документалок, до яких ми звикли. Тут немає сухих фактів, нудних інтерв’ю та безкінечних дат. Це інше. Це актуальне.

Куліш – один з найзагадковіших особистостей в українській історії. Осягнути його твори, ідеї та глибину думок повністю не можливо. Тому й існує безліч трактувань. Так само і у випадку з п’єсою «Народний Малахій». Є кілька постановок, знятий фільм, але сама ідея не набула широкого розповсюдження так, як мала набути. До того ж, точного розуміння ідеї Куліша не існує. Але йдуть роки і ситуація змінюється. З’являється щось абсолютно нове, свіже та привабливе – «Кіно-Перформанс. Народний Малахій».

Велика команда, яка створювала цей фільм підійшла до цього відповідально. У процесі створення були залучені психологи, гіпнологи, маркетологи, політологи та дослідники квантової теорії реальності. Тому продукт вийшов справді якісний.

Ми можемо поділити всесвіт фільму на три пласти. Перший пласт – власне документальний. У ньому експерти розкривають певні факти, які сприяють розумінню ідей Куліша, розумінню самої п’єси. Варто зауважити, що подача інформації не суха. Це більше формат діалогу з публікою, легкої розповіді, щоб кожен міг зрозуміти. Другий пласт – світ Малахія. У ньому протікають події самої п’єси, подані у вигаданій реальності. Третій пласт – елементи імпровізації від Олега Драча – режисера та актора. Таким чином створюється комплексне сприйняття кіно. Мозок поглинає факти, на інтуїтивному рівні ми зчитуємо рухи акторів під час імпровізації та отримуємо враження від втілення сюжету. Усі ці пласти постійно переплітаються, утворюючи неймовірно комплексну картину у голові глядача.

А тепер до самої ідеї. Хто такий Малахій? Чому він народний? Народний Малахій Куліша – пророк? За допомогою тих частин п’єси, які були екранізовані, ми складаємо, наче пазли, у себе в голові шлях Малахія.

Малахій – це людина, яка думає, що він пророк і може щось змінити. Народний Малахій – це людина з хворобливою потребою змінити, реформувати, повести за собою людей. Але куди? У Малахія немає певної мети і його шлях в нікуди. У нього є лише його его та альтер его, які показують внутрішню боротьбу, хід думок.

Тож, п’єса «Народний Малахій» – це не критика комунізму, як зазвичай вважалося, а критика лжепророків, які збирають за собою людей та дають надію на «світле майбутнє». Такий «малахіїзм» характерний не тільки українському народові, але й усьому світу. Є безліч прикладів, коли з’являлися Малахії та водили пустелею 40 років.

«Кіно-Перформанс. Народний Малахій» – це не тільки шлях до розуміння Куліша, його п’єси, – це шлях до відповідей на глобальні питання, переосмислення багатьох категорій. Це приклад якісного сучасного мистецтва, яке має глибоку сутність та чудове втілення.

Березень 2020
Тетяна Петренко – випускниця ОП «Літературна творчість, українська мова та література і англійська мова», магістрантка Інституту Філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Текст створений під час виробничої практики в НЦТМ ім. Леся Курбаса. Керівник практики – науковий співробітник Центру Курбаса Мар’яна Шаповал.